Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie


Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, znane również jako dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna, to wyjątkowe miejsce, które ulokowane jest w sercu Kościerzyny, przy ulicy Towarowej. Znajduje się ono w bliskim sąsiedztwie dworca kolejowego, co czyni je łatwo dostępnym dla turystów oraz miłośników kolejnictwa.

Historia parowozowni jest fascynująca. Została zamknięta 1 stycznia 1991 roku, kiedy to straciła swoją niezależność i stała się częścią większej lokomotywowni w Gdyni. Po przerwie w działalności, otwarcie skansenu miało miejsce w listopadzie 1992 roku, co pozwoliło zachować część dziedzictwa kolejowego dla przyszłych pokoleń.

W ważnym wydarzeniu, które miało miejsce 24 lipca 2009 roku, nastąpiło przekazanie placówki muzealnej przez spółkę PKP Cargo. Muzeum to obecnie funkcjonuje jako oddział Muzeum Ziemi Kościerskiej, zyskując nową tożsamość i poszerzając ofertę dla zwiedzających.

Rocznie muzeum odwiedza ponad 30 tysięcy pasjonatów, co potwierdza jego znaczenie w regionie oraz wśród entuzjastów kolei. To miejsce nie tylko edukuje, ale również inspiruje do odkrywania bogatej historii polskiego kolejnictwa.

Położenie

Muzeum Kolejnictwa posiada niezwykle dogodne położenie, które sprzyja jego dostępności dla zwiedzających. Zlokalizowane jest w bezpośrednim sąsiedztwie stacji Kościerzyna, wschodniej części miasta. Obiekt muzealny mieści się w budynku oraz na terenie dawnej lokomotywowni, co nadaje mu unikalny charakter.

Aby dotrzeć z dworca do muzeum, należy przejść do wiaduktu, a następnie cofnąć się na ulicę Towarową. Ta krótka trasa zapewnia łatwy dostęp i pozwala na komfortowe dotarcie do celu.

Historia

W Kościerzynie rozwinęła się historia kolejnictwa, która rozpoczęła swoją opowieść od 1885 roku, kiedy to do miasta dotarła pierwsza linia kolejowa. Była to część sieci Królewskiej Kolei Wschodniej (Königliche Ostbahn), której trasa prowadziła z Pszczółek. Choć dokładna data powstania pierwszej parowozowni w Kościerzynie pozostaje nieznana, można przypuszczać, że została ona zbudowana w tym samym czasie z uwagi na praktykę Prus, polegającą na lokalizowaniu parowozowni na końcowych stacjach.

Rola tej parowozowni znacznie wzrosła po wybudowaniu magistrali węglowej łączącej Maksymilianowo z Gdynią. Związku z dostępnością węgla, transport stał się bardziej wydajny, co przyczyniło się do rozwoju regionu. Na budynku parowozowni widnieje rok 1929, prowokując do refleksji, że to data powstania obecnego obiektu, ale nie pierwszego, jaki zlokalizowano w tym miejscu.

W niezwykle kluczowym okresie 2013-2014 przeprowadzono remont hali oraz budynków biurowych, przekształcając warsztaty w nowoczesne sale ekspozycyjne. Ostatecznie wystawę wzbogacono o innowacyjne elementy multimedialne, co czyni Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie nie tylko miejscem o wysokiej wartości historycznej, ale także dynamicznym centrum kultury i edukacji.

Zbiory skansenu

Parowozy

W skansenie można podziwiać ciekawą kolekcję parowozów, wśród których znajduje się wiele znanych modeli. W skład zbiorów wchodzą:

  • nagminny parowóz serii Ok1: Ok1-112 z 1915 roku,
  • parowóz serii Oi2: Oi2-29,
  • parowóz serii Ol49: Ol49-71,
  • parowóz serii Pt47: Pt47-171 (aktualnie mylnie oznaczony jako Pt47-100),
  • parowóz serii TKb: TKb 2845,
  • parowóz serii BR52: TE-7175,
  • parowóz serii TKh49: 3140,
  • parowóz serii TKh100: TKh100-45,
  • przykład parowozu serii TKp: TKp-4,
  • parowozy serii TKt48: TKt48-99, TKt48-179,
  • parowóz serii Tw1: Tw1-90,
  • parowozy serii Ty2/Ty42: Ty2-446, Ty2-1401, Ty42-105, Ty42-126 oraz pozostałe wraki: Ty2-178, Ty2-1098, Ty2-1301, Ty42-39,
  • parowóz serii Ty45: Ty45-139,
  • parowóz serii Tx: Tx-1123.

W sumie, w tej sekcji zgromadzono liczne modele, które ilustrują rozwój techniki parowej.

Lokomotywy spalinowe

Część ekspozycji to lokomotywy spalinowe, które są równie interesujące i mają swoje miejsce w historii kolejnictwa:

  • SP45-139,
  • SP47-001,
  • Ls40-5438 (PKP seria SM02),
  • SM03-136,
  • 409Da-224,
  • Ganz-Mavag DVM 2-2-43 (SM41-227 / SM41-43),
  • SP30-006.

Lokomotywy te odzwierciedlają rozwój technologii spalinowych w transporcie kolejowym.

Lokomotywy elektryczne

Wśród zróżnicowanych zbiorów, milcząco stoją lokomotywy elektryczne. Jednym z nich jest:

  • ET21-367.

To model, który pokazuje, jak ważne są elektryczne napędy w nowoczesnym transporcie kolejowym.

EZT

W zbiorach muzeum znajdziemy również jednostkę EZT:

  • EW90-12/05.

Ten typ pojazdu znacząco wpływa na wygodę podróżowania.

Wagony motorowe

skansen dysponuje również grupą wagonów motorowych, w tym interesującym egzemplarzem:

  • SR61-001, który pełni funkcję sklepu z pamiątkami oraz miejscem gastronomicznym dla odwiedzających,
  • oraz dwa wraki SN61 pozostawione na bocznicy, nienależące bezpośrednio do muzeum: SN61-86, SN61-549.

Te pojazdy wzbogacają ofertę muzeum.

Inne zbiory

Oprócz powyższych pojazdów, w skansenie znajduje się również szereg innych interesujących obiektów:

  • Pociąg ratunkowy,
  • Wagon kolei linowej na Gubałówkę,
  • Skład pociągu wąskotorowego,
  • Pług śnieżny 411S,
  • Wagon cysterna służący do odchwaszczania torowiska.

Łącznie, w kolekcji skansenu znajduje się 45 jednostek taboru, co czyni to miejsce fascynującym zarówno dla pasjonatów kolejnictwa, jak i dla osób poszukujących interesujących informacji na temat transportu szynowego.

Przypisy

  1. Jednostka złożona z członów dwóch różnych zespołów – EW90-05 i EW90-12.

Oceń: Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:22